Jak dopasować ekran projekcyjny do kina domowego?

Bardzo istotne jest dobranie właściwego ekranu projekcyjnego do kina domowego, ponieważ tylko wtedy spełnia on wszystkie swoje funkcje i w zupełności wykorzystuje możliwości projektora. Najczęściej popełnianym błędem jest kupowanie projektora, po to, aby wyświetlać obraz na ścianie lub powierzchniach, które nie się do tego nie nadają. Przez to projektor nie odwzorowuje wszystkich kolorów, odcieni i kontrastów, które może wyświetlić projektor do kina domowego.

Jak dopasować ekran projekcyjny do kina domowego?

Powierzchnia biała czy szara

 

Powierzchnie projekcyjne dedykowane do kina domowego przeważnie są w kolorach szarych i posiadają niski współczynnik odbicia światła tzw. gain, który często jest poniżej 1. Gwarantują one obraz wysokiej jakości, szeroki kąt widzenia oraz co najważniejsze przy projekcji filmowej – zwiększają kontrast oraz głębie czerni.

Współczynnik odbicia ma też ścisły związek z kątem widzenia. W wypadku niskiego współczynnika odbite światło jest rozpraszane równomiernie pod szerokim kątem. Oznacza to, że nawet osoby siedzące z boku ekranu będą oglądały obraz wysokiej jakości. Z kolei ekrany o wysokim współczynniku odbicia światła rozpraszają je w węższym zakresie, dlatego najlepszy obraz zobaczą tylko widzowie siedzący na wprost ekranu.

Jeżeli natomiast nasze pomieszczenie ma jasny wystrój, który nie odbija światła emitowanego przez ekran, a oprócz tego używany przez nas projektor nie dysponuje zbyt wysoką jasnością lampy, to dobrym kompromisem pomiędzy jakością obrazu, a komfortem oglądania wydaje się wybór powierzchni białej, która posiada wyższy gain.

Jaki format obrazu

 

Większość projektorów do kina domowego wyświetla już obraz w rozdzielczości Full HD 1920x1080, czyli w formacie 16:9. Alternatywnym formatem może być tzw. Cinemascope, gdzie proporcje boków wynoszą 21:9. Format ekranu powinno dopasowywać się zawsze do formatu obrazu wyświetlanego przez projektor.

Z ramkami czy bez

 

Podstawowym zadaniem obramowania jest skupienie uwagi widza na wyświetlanym obrazie i optyczne oddzielenie go od otaczającego tła. Profesjonalne ekrany projekcyjne do kina domowego powinny posiadać obramowanie w kolorze czarnym. Nie chodzi tylko o funkcje dekoracyjną, a o poprawę postrzegania jakości wyświetlanego obrazu. Jest on bardziej kontrastowy. Ramka wymusza również odsunięcie krawędzi obrazu od krawędzi powierzchni projekcyjnej chroniąc go przed ewentualnymi zniekształceniami spowodowanymi jej odkształceniami.

Ramowy czy rozwijany

 

Ramy ekranów są tak skonstruowane, aby nie tylko poprawiać kontrast (kąty wewnątrz ramy odbijają światło do boków, a nie do widza lub do ekranu), ale także swoim wyglądem idealnie komponować się do wystroju wnętrz. Są one przeważnie tańsze w zakupie od ekranów rozwijanych i oferują najbardziej płaską powierzchnię wśród wszystkich typów ekranów projekcyjnych.

Jeżeli natomiast z różnych względów nie możemy wybrać konstrukcji ramowej musimy zdecydować się na ekran rozwijany. Ekrany tego typu przeważnie mają możliwość montażu zarówno na ścianie jak i do sufitu w zależności od potrzeby użytkownika. Elementy montażowe przeznaczone do takiego mocowania powinny zawsze znaleźć się w zestawie z ekranem. Wyjątkiem są tu ekrany przeznaczone do zabudowy sufitowej. Te z oczywistych względów można zamontować

Duży czy mały

 

Najważniejszymi zmiennymi są jednak format obrazu, odległość widza oraz, a może przede wszystkim optyka naszego projektora, który nam pozwoli lub nie na wyświetlenie obrazu pożądanej wielkości. Szerokość ekranu projekcyjnego powinna stanowić około od 1/2 do 2/3 odległości od miejsca w którym będzie siedział widz. Ta zasada pozwoli nam uniknąć sytuacji gdy wybierzemy zbyt duży ekran i nie będziemy w stanie ogarnąć go wzrokiem.

Ręczny czy elektryczny

 

Dokonując wyboru pomiędzy ekranem ręcznym, a elektrycznym warto zwrócić uwagę na jego cenę. Biorąc pod uwagę jakość i działanie ekranów ręcznych są one zwykle tańsze od tych elektronicznych. Charakteryzują się tym, że są rozwijane ręcznie za pomocą uchwytu lub korby, w przypadku dużych rozmiarów projektora jest to spore ułatwienie. Warto jednak pamiętać, że ekrany ręczne nie występują w wersjach do zabudowy sufitowej.

Jeżeli okazało się, że decydujemy się na ekran rozwijany, to kolejnym krokiem jest wybór mechanizmu rozwijającego. Ze względu na swoją prostą konstrukcję i brak elementów elektrycznych, ekrany ręczne do kina domowego są urządzeniami tańszymi od tych w wersji elektrycznej. Rozwijane ręczne odbywa się za pomocą rączki (uchwytu) lub korby, która przy większych rozmiarach znacznie ułatwia rozwijanie ekranu. Przy podejmowaniu decyzji należy pamiętać, że ekrany ręczne nie występują w wersjach do zabudowy sufitowej.

Bardziej profesjonalnym i oczywiście wygodniejszym rozwiązaniem jest wybór ekranu elektrycznego. Podstawowe wersje takich ekranów posiadają zawsze w zestawie sterowanie przewodowe obsługiwane przełącznikiem naściennym. Jako opcję dodatkową klient przeważnie ma możliwość wybrania bezprzewodowego sterowania za pomocą pilota (radiowe lub podczerwień). Producenci ekranów stosują przeważnie dwa typy sterowania bezprzewodowego – wbudowane na etapie produkcji lub zewnętrzne, montowane już po instalacji ekranu. Decydując się na to drugie, bardzo często mamy możliwość sterowania ekranem z projektora przez tzw. złącze trigger 12V, które posiada obecnie większość projektorów do kina domowego.

Z napinaczami czy bez

 

Działanie napinaczy poprawia jakość wyświetlanego obrazu i gwarantuje zawsze najwyższą jakość projekcji. Należy pamiętać jednak, że ekrany z napinaczami nie występują w wersji manualnej.

Decydując się na ekran posiadający system napinaczy mamy niemal 100% pewność, że powierzchnia projekcyjna w naszym ekranie kina domowego będzie idealnie płaska i prosta.

Czym kierować się przy...

Coraz częściej zwykły, mały telewizor nie zaspokaja potrzeb przeciętnego...

Czym są tłumaczenia...

Tłumaczenia symultaniczne to prostu tłumaczenia na bieżąco tego, co mówi dana...

Zobacz także

Partnerzy

regulatory temperatury i sterowniki do pieca co

Polecamy