Który ekran projekcyjny wybrać?

Coraz częściej na aulach wykładowych, salach konferencyjnych, szkolnych czy choćby w naszych własnych domach zaczyna używać się ekranów projekcyjnych. Jest to nie tylko bardzo wygodne rozwiązanie, ale także doskonała szansa na to, aby podkreślić i odwzorować całą gamę kolorów, odcieni, kontrastów w pełnym wymiarze na naszej ścianie. Aby uzyskać właściwy efekt należy bardzo dobrze dobrać ekran do projektora, tak, aby wykorzystać w 100% jego możliwości, co wcale nie jest taką łatwą sprawą. Jak więc dokonać wyboru i odpowiednio dopasować ekran do projektora?

Który ekran projekcyjny wybrać?

Ważne zasady, którymi powinno kierować się przy wyborze i montażu ekranu:

 

 

  • Ostatni rząd nie powinien znajdować się dalej niż 6 x szerokość ekranu.
  • Ważne aby wysokość ekranu wynosiła ok.1/6 odległości od ekranu do ostatniego rzędu krzeseł.
  • Warto zajrzeć na stronę http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm i skorzystać z umieszczonego na niej kalkulatora odległości od ekranu.
  • Zwykle lepiej dobrać ekran do projektora, a nie na odwrót.
  • Dobrze jest, jeśli pierwszy rząd krzeseł nie znajduje się bliżej niż 1,5m x jego szerokość.

 

Warto także zadać sobie kilka podstawowych pytań i zastanowić się nad ich odpowiedzią:

 

 

  • Który rozmiar ekranu będzie najlepszy i zapewni czytelny obraz dla odbiorcy?
  • W którym miejscu najwygodniej będzie nam umieścić projektor? (ważny jest tutaj typ projektora, który mamy oraz cechy danego pomieszczenia)
  • Czy chcemy sterować projektorem za pomocą pilota i wybieramy projektor ręczny czy włącznika w ścianie i kupujemy projektor elektryczny?
  • Czy zależy nam na wyglądzie i barwie kasety? (do wyboru jest czarny, biały i srebrno-szary, ale za dodatkową opłatą jest możliwość skomponowania dowolnego koloru z palety RAL)
  • Czy występują jakieś trudności techniczne związane z montażem projektora?
  • Czy bardziej zależy nam na ekranie przenośnym czy ścienno-sufitowym?
  • Ile pieniędzy jesteśmy w stanie przeznaczyć na zakup projektora?
  • W jakim celu chcemy używać ekranu – aby wyświetlać na nim prezentacje czy używać go jako kino domowe?

Aby ułatwić znalezienie odpowiedzi na powyższe pytania przywołane zostały poniżej podstawowe informacje dotyczące formatów, podziału ekranów oraz zastosowania ich powierzchni projekcyjnych.

 

Formaty ekranów:

 

Przede wszystkim warto pomyśleć nad tym, z jakiego źródła obrazu będzie korzystać się najczęściej, ponieważ w zależności od źródła projekcji wyświetlany obraz może mieć inny format (proporcje szerokość/wysokość). Aby to właściwie rozróżnić należy wspomnieć o tym, że rzutniki pisma wyświetlają obraz o formacie 1:1, filmy zwykle ukazywane są w formacie panoramicznym 16:9, natomiast obraz z monitora komputerowego posługuje się formatem 4:3. Standardowym i powszechnym formatem produkowanym przez większość producentów jest ekran w formacie 16:10.

                Ciekawym i bardzo wygodnym rozwiązaniem jest ekran z dwoma formatami Adeo Biformat czy też ekran z możliwością ustawienia 5 formatów Adeo Multiformat.

 

Rodzaje ekranów:

 

  • Ekrany ramowe – największym atutem ramowych ekranów jest to, że bardzo łatwo można je zamontować, a ich powierzchnia odporna jest na zgniecenia, co za tym idzie mogą one stać przez długi czas złożone i nie trzeba ich składać. Poza tym ekrany ramowe można montować na stałe na ścianach lub umieszczać na statywach, przez co mogą służyć one do prezentacji mobilnych. Nogi do statywów dostarczane są w niektórych modelach w pakiecie podstawowym, w innych jest możliwość dokupienia statywów.
  • Ekrany z napinaczami – elektryczne ekrany, które wyposażone są w boczne linki napinające, których zadaniem jest niwelowanie pofałdować i zmarszczeń. Dzięki temu mechanizmowi lepsza jest jakość wyświetlanego obrazu oraz jego projekcji.
  • Ekrany przenośne – dzielimy je na ekrany na trójnogi (triod) oraz na ekrany podłogowe, które idealnie nadają się dla osób podróżujących i często zmieniających miejsce prezentacji. Charakteryzują się prostotą rozkładania oraz możliwością szybkiego przenoszenia.
  • Ekrany ścienno-sufitowe – są to ekrany montowane na stale w jednym pomieszczeniu, które można rozwijać ręcznie za pomocą rączki czy też korby lub elektrycznie rozwijane przy użyciu pilota albo włącznika w ścianie.

Warto wspomnieć także o ekranach wielkoformatowych, które mają standardowo 2 lub 5 powierzchni do wyboru w zależności od źródła projekcji. Ekrany Adeo Biformat posiadają 2 powierzchnie zamontowane wg wymagań zamawiającego, np. format 4:3 i 16:9. Ekrany Adeo Multiformat mają możliwość ustawienia 5 formatów powierzchni projekcyjnej.

Rodzaje powierzchni projekcyjnej:

 

Do kina domowego zwykle używa się: High Contrast S, Datalux M, Galss Beaded, Matt Grey, Vision Grey.

Do tylnej projekcji: New Coral, Vision Rear, Da-Tex.

Do prezentacji biznesowych: Matt White, Matt White S, Matt White M, White Ice, Vision White, Vision White Pro.

Rodzaje powierzchni projekcyjnych różnią się od siebie przede wszystkim stopniem odbicia światła, kątem widzenia oraz grubością materiału.

 

Opis powierzchni:

 

Vision White – służy do projekcji przedniej. Elastyczna, odporna na zgniecenia i łatwa w konserwacji. Grubość 0,41 mm. Wyposażona w szeroki kąt oglądalności. Można stosować ją z różnymi rodzajami projektorów, w obecności naturalnego światła.

Vision White Pro – taka sama jak powierzchnia Vision White, tylko jej grubość wynosi 0,42 mm, a powierzchnia tylna jest czarnego koloru. Jest ona stosowana zarówno w instalacjach Audio Video, jak i w kinie domowym.

Vision Grey – jest to system kina domowego opartego o projektory DLP, LCD, D-ILA i LCOS, służący do projekcji przedniej. Grubość 0,41mm, elastyczna, odporna na zagniecenia i prosta w konserwacji. Doskonale poprawia kontrast rzucanego na nią obrazu.

Vision Acoustik – służy do stosowania wyłącznie w wysokiej jakości systemach kina domowego, gdzie istnieje potrzeba umieszczenia głośników za ekranem bez utraty mocy i jakości systemu audio. Akustycznie transparentny materiał projekcyjny, wyposażony w mikroperforacje o średnicy mniejszej niż 1mm. Grubość 0,33mm. Zastosowanie do projekcji przedniej.

Vision Rear – zastosowanie do projekcji tylnej, czyli z projektorem znajdującym się za ekranem. Posiada ona niski współczynnik odbicia światła, dzięki czemu eliminuje efekt punktu światła na środku ekranu. Grubość 0,33mm.

Vision Fold – używana w ekranach ramowych, możliwość stosowania wielorazowego montażu i demontażu ekranu. Ekrany ramowe Frame i Plano są wpełni odporne na efekt pamięci powierzchni projekcyjnej, przez co powierzchnia może być zwinięta/złożona i przechowywana przez długi okres czasu. Grubość 0,25mm. Stosowana do projekcji przedniej.

Vision Fold Rear – zastosowanie, wygląd oraz cechy takie, jak w Vision Fold,  używana do projekcji tylnej.

Matt White – powierzchnia uniwersalna, stosowana do projekcji przedniej, grubość 0,35mm, kąt oglądania 150 stopni, odbicie światła 1;0, można używać jej z różnymi urządzeniami projekcyjnymi w warunkach kontrolowanego oświetlenia, szeroki kąt oglądalności. Jednolity kolorowy lub czarno-biały obraz, konserwacja przy użyciu wody z mydłem czy też delikatnych detergentów. Powierzchnia tylna koloru czarnego, materiał 3-warstwowy.

Matte White M – powierzchnia rozpraszająca o zwiększonej gramaturze, współczynnik odbicie 1,0, kąt patrzenia 50o L/R, gramatura ok. 1350 g/m2, grubość ok. 0,95mm.

Matte White S – lekka, rozpraszająca, współczynnik odbicie 1,0, kąt patrzenia 50o L/R, gramatura ok., 425 g/m2, grubość ok., 0,34 mm.

White Ice - kąt oglądania 120 stopni, odbicie światła 1,2; grubość 0,4 mm - powierzchnia uniwersalna do przedniej projekcji do zastosowania z różnymi urządzeniami projekcyjnymi w warunkach kontrolowanego oświetlenia, szeroki kąt oglądalności, doskonały jednolity kolorowy lub czarno-biały obraz, konserwacja za pomocą wody z mydłem lub delikatnych detergentów, dwustronnie biały, 1-warstwowe PVC.

High Power - lekka, mocno odbijająca, współczynnik odbicia 2,8, kąt patrzenia 25o L/R, gramatura ok. 680 g/m2 , grubość ok. 0,43 mm.

High Contrast S - lekka, rozpraszająca, szara, poprawiająca kontrast, współczynnik odbicia 1,0, kąt patrzenia 45o L/R, gramatura ok. 540 g/m2 , grubość ok. 0,36 mm

Datalux M - odbijająca o zwiększonej gramaturze, współczynnik odbicia 2,0, kąt patrzenia 35o L/R, gramatura ok. 1400 g/m2, grubość ok. 1,0 mm

New Coral - kąt oglądania 90 stopni , odbicie światła 3,2 g; grubość 0,6 mm powierzchnia do tylnej projekcji o wysokim współczynniku odbicia, do zastosowania z różnymi urządzeniami projekcyjnymi w warunkach kontrolowanego oświetlenia, konserwacja za pomocą wody z mydłem lub delikatnych detergentów, doskonała jakość obrazu przy umiarkowanym kącie oglądalności, 1-warstwowe PVC.

Czym jest streaming video i...

 Streaming video to bardzo nowoczesna i coraz bardziej popularna internetowa...

Jak dobrze zorganizować...

       Konferencje to coraz bardziej popularne imprezy...

Zobacz także

Partnerzy

regulatory temperatury i sterowniki do pieca co

Polecamy