Który telebim wybrać? Czym się kierować?

Telebimy video LED są to urządzenia, które stają się coraz bardziej powszechne i stosowane są w trakcie różnych eventów. Takie wydarzenia nabierają innego kolorytu, są zapamiętywane przez o wiele dłuższy czas oraz zwiększa się ich prestiż. Duże imprezy masowe typu mecze, koncerty czy imprezy sportowe to wydarzenia, które coraz częściej odbywają się za pomocą i przy użyciu właśnie telebimów. Jest to związane z tym, że poza nagłośnieniem, sceną i światłem telebimy są bardzo ważnym elementem każdej imprezy, ponieważ dzięki nim widz może przeżywać wydarzenie z większą dawką emocji, a co za tym idzie o wiele lepiej zapamiętuje daną imprezę jeszcze przez bardzo długi czas i zwykle chce wziąć udział w kolejnych.

Który telebim wybrać ?

 Popularność telebimów jest w pewnym stopniu związana także z ich uniwersalnością – niezależnie od pogody, czy to pada deszcz, śnieg czy świeci mocne słońce to technologia LED pozwala na transmisje video bez większych zakłóceń. Wysoki stopień ochrony IP 65 zapewnia bezawaryjną pracę w czasie opadów deszczu i śniegu, natomiast wysoka jasność umożliwia transmisję nawet w dniu o bardzo wysokim nasłonecznieniu. Innymi słowy, niezależnie od warunków atmosferycznych, jakość obrazu wyświetlanego na telebimie wciąż pozostaje taka sama.

Ze względu na dużą ilość ofert oraz urządzeń na rynku ciężko jest podjąć decyzję dotyczącą zakupu czy wynajmu telebimu. W tym momencie na rynku działa bardzo wiele telebimów, które znalazły zastosowanie na imprezach masowych, jak i w reklamie. Funkcjonują one także jako telebimy stadionowe oraz oświetlenie sceniczne lub teatralne.

W związku z tym poniżej znajduje się krótki poradnik dotyczący tego, na co należy zwracać uwagę przy negocjowaniu ofert wynajmu czy zakupu telebimu video do zastosowań na imprezach masowych. Poniższe czynniki mają niezwykle ważny wpływ na cenę usługi oraz w efekcie na jakość emisji na imprezie.

Wyliczenie rozdzielczości

Wyliczenie docelowej rozdzielczości realnej ekranu przedstawia poniższy przykład, w którym uwzględniono rozmiar 4,8 × 2,88 oraz pitch wirtualny 6 mm.

4,80 m / 0,006 (pitch) m = 800

2,88 m / 0,006 (pitch) m = 480

Wynika z tego więc, że rozdzielczość wirtualna takiego telebimu wynosi 800 × 480 pikseli co daje niemal idealny obraz video.

Jasność ekranu

Aby praca ekranu nie była uzależniona od nasłonecznienia, musi się on charakteryzować odpowiednią jasnością. Jasność ekranu na poziomie 5000-7000 cd/m2 jest w zupełności wystarczająca i daje możliwość emisji spotów reklamowych w każdych warunkach.

Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż ekrany o bardzo małym pitch, w których odległości między diodami są minimalne, oparte są na miniaturowych diodach typu SMD. Ich jasność jest kilkukrotnie niższa niż diod stosowanych w ekranach o pitch 16-40 i z tego też powodu przeznaczone są jedynie do zastosowań wewnętrznych.

Piksel

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech telebimu, definiującą jego możliwości, jest piksel, często używana terminologia z języka angielskiego to tzw.”pitch”.  Wyrażony w milimetrach podaje odległość środka jednego punktu świecącego od środka punktu sąsiedniego. Odpowiedni wybór tego parametru ma ogromne znaczenie dla podłączenia do telebimu urządzeń video jak np. kamery, DVD itp. Zmniejszenie tej wartości powoduje więc zwiększenie zagęszczenia punktów świecących w ekranie oraz jego większą szczegółowość. Przyjmuje się, iż pitch 16-20 jest wystarczający do wyświetlania wizualizacji flash oraz napisów reklamowych, pitch 6-12 to najbardziej optymalne rozwiązanie do emisji z udziałem sprzętu TV oraz video.

Dlatego do zastosowań eventowych najlepszą jakość transmisji na telebimach do 16 m2 powierzchni można uzyskać stosując np. telebim i pikselu 12 mm z opcją wirtualnego wyświetlenie piksela 6 mm.

Wielkości ekranu

Koniecznie należy zwrócić uwagę, aby minimalna rozdzielczość telebimu video zachowana była na poziomie co najmniej 400 linii/piseli w poziomie oraz 640 linii/pikseli. Rozdzielczości niższe nie pozwalają poprawnie stosować transmisję video koncertu. Podstawowym czynnikiem jest tutaj zbliżenie się do standardu PAL D1 stosowanego w TV. 

Rozmiar powinien zostać dobrany zawsze indywidualnie pod kątem odległości wizyjnej, z której przewidujemy, iż będzie trafiał do widza. Wielkość większości ekranów stosowanych na eventach w Polsce nie przekracza 12-20 metrów kwadratowych i najczęściej opierane są na modelach o pitch 16 lub 20.

Podsumowanie

W czasie pierwszej rozmowy warto równie poruszyć kwestię doświadczenia firmy oraz uzyskać informację, od jak długo funkcjonuje ona na rynku. Niska cena zawsze ma swoje uzasadnienie, jednak kupując usługę podejrzanie tanio można nie zobaczyć na telebimie gwiazdy imprezy, a jedynie jej punktowy zarys. Podjęcie decyzji, który telebim wybrać nie jest sprawą łatwą i szybką. Należy przemyśleć dokładnie, jaką kwotę mamy do przeznaczenia oraz na jakim efekcie nam zależy. Warto kierować się wtedy rozsądkiem i zainwestować w sprawdzone, może nawet droższe, ale cieszące się dobrą opinią oraz zaufaniem klientów firmy.

Który telebim wybrać?...

Telebimy video LED są to urządzenia, które stają się coraz bardziej powszechne...

Co wybrać – billboard...

Współcześnie producenci walczą między sobą o przyciągnięcie uwagi odbiorcy i...

Zobacz także

Partnerzy

regulatory temperatury i sterowniki do pieca co

Polecamy